Wydrukuj | Historia kolei w Sudetach | Strona główna
Głuchołazy (Ziegenhals) - Mikulovice (Niklasdorf) |
![]() |
|
Dworzec w Mikulovicach w roku 1944 |
Mapa turystyczna Jeseniků z 1935 |
![]() |
Międzypaństwowe porozumienie z Prusami z roku 1885 mówiła o trzech przejściach kolejowych w powiecie Frývaldov: w Mikulovicích, Bernarticích i Kuněticích. Na tej podstawie Towarzystwo Kolei Lokalnej (Localbahn Gesellschaft) otrzymało koncesję na wybudowanie kolei lokalnej z Hanušovic (Hannsdorf) do Głuchołaz (Ziegenhals) przez Mikulovice (Niklasdorf) z obowiązkiem wybudowania też linii bocznej do pozostałych przejść. Zamiast przejścia w Kuneticích wybudowano w 1911 roku przejście w Vidnavie. Koncesja była wydana zgodnie z ustawą z 25 V 1880 r. o udzielaniu pierwszeństwa kolejom lokalnym. |
Zgodnie z tymi zasadami wybudowana została kolej lokalna o górskim charakterze, w drodze przez Ramzovą [przełęcz w Jeseníkach] pokonywała [i pokonuje nadal, to bardzo malownicza i warta odwiedzenia linia kolejowa] wysokość 760 m. n.p.m. - jej otwarcie nastąpiło 26 II 1888. Trasa do Głuchołazów umożliwiła połączenie z powiatu Frývaldov do okolic Krnova i Opavy po trasie MSCB, która rozpoczęła ruch na granicznym połączeniu w roku 1875. To połączenie zmieniło lokalny charakter tej kolei - już niedługo po otwarciu pojechała z tego kierunku [vlaková pošta] tranzytem przez pruski Ziegenhals, a w roku 1899 pierwszy pociąg turystyczny do Dolní Lipové z Opavy. Ten charakter linia utrzymała aż po dziś dzień, z krótką przerwą po II wojnie światowej (ruch tranzytowy przywrócono dopiero w 1948 r.). Przejścia granicznego w ruchu osobowym już nie przywrócono, mimo starań czeskiej strony. |
|
Mikulovice w roku 1997
|
Po stronie polskiej nasilają się głosy, aby ruch do Głuchołazów zamknąć w ogóle [i tak się chyba stanie - tabela 206 Nysa - Głuchołazy jest w SRJP 2000/2001 (G), czyli "kursuje do odwołania"]. Dziś, ze względu na opłaty za tranzyt i liczbę podróżnych, przez Głuchołazy przejeżdżają tylko pociągi przyspieszone do Jeseníka, prowadzone wagonami motorowymi serii 843. Stan nawierzchni po stronie polskiej zbyt wielkim optymizmem nie napawa, ale wierzmy, że połączenie utrzyma się, a kiedyś doczekamy też przejścia w ruchu osobowym. Tu, w odróżnieniu od Bernartic i Vidnavy, można jeszcze to zrobić. PS. Niedawno na grupie pl.misc.kolej pojawiła się informacja o planowanym połączeniu Opole - Jeseník, obsługiwanym czeskim autobusem szynowym. Byłoby to wspaniałe rozwiązanie -- tak stwierdzi każdy, kto z Wrocławia próbował dostać się do Jeseníka przez Międzylesie. Ale co z tego będzie, nie wiadomo. Zawsze nadzieja jest [WM]. |
|
|
|
Lokomotywa 56.3444 (434.0) w roku 1941 na stacji
Hanušovice (Hannsdorf), należąca w trudnych czasach 1938-45 pod Rbd Breslau
|
Lokomotywy 623.0 były na tutejszą górską trasę wprowadzone
w latach trzydziestych. Tutaj jako DRB - 51.002 w Hanušovicach w roku
1942
|
Š Milan Černohorský, parostroj |