OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Sosnowiec Główny

Ostatnia zmiana: 2025-08-28

Opis ogólny
Opis ogólny: [Ze strony http://www.sosnowiec.info.pl/modules/dzialy/view.php?id=3&t_id=45&root=files/miasto/historia.htm]

"Przełomową datą w historii miasta jest r. 1859; wtedy to zbudowano odnogę Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej z dworcem kolejowym Sosnowice Warszawskie, dziś Sosnowiec Główny. Zmiany nazwy na Sosnowice dokonał zarządu kolei przy okazji uruchamiania stacji kolejowej i utrzymywała się ona przez kilkadziesiąt lat, chociaż zdecydowanie popularniejszą była forma Sosnowiec. (...) Od zbudowania kolei Sosnowiec gwałtownie się rozwijał. W rejonie dworca, zwanego potocznie dworcem wiedeńskim, zaczęła powstawać dzielnica centralizująca okoliczne osady przemysłowe... (...) W lutym 1863 r. powstańcy polscy Apolinarego Kurowskiego (około 50 strzelców i 50 kosynierów) pod dowództwem kpt. Stanisława Nikiforowa i kpt. Teodora Cieszkowskiego zaatakowali i zdobyli dworzec kolejowy w Sosnowcu; w czasie walki zginęło kilku Polaków i kilku Rosjan. (...) Urząd Poczty i Telegrafu funkcjonował od 1882 r. w gmachu dworca kolejowego... (...) W 1887 r. zbudowano odnogę Drogi Żelaznej Iwanogrodzko-Dąbrowskiej z dworcem Iwanogrodzkim (dziś Sosnowiec Południowy) łączącą Sosnowiec z Dęblinem. (...) We wrześniu [2000 r.] Polskie Koleje Państwowe uruchomiły zmodernizowany budynek główny dworca Sosnowiec Główny. (...)" (przesłał: Andrzej Wysocki, 2005-09-05)

Opis infrastruktury: Od 1995 roku na stacji funkcjonują przekaźnikowo-komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a głowice rozjazdowe są obserwowane z nastawni SG poprzez system telewizji przemysłowej. (info: Mariusz Herchold, 2005-08-13)

W Sosnowcu Gł było 7 nastawni wykonawczych - obecnie tylko dysponująca (info: Andrzej Lis, 2005-10-16)

kamery ukradli około miesiąc temu (info: Andrzej Lis, 2005-10-18)

Opis budynków: W 1859 roku wybudowano neoklasycystyczny gmach dworca wg projektu Enrico Marconiego, wzorującego się na budynku Dworca Wiedeńskiego w Warszawie. W 1915 roku wykonano projekt rozbudowy dworca, który zrealizowano po I wojnie światowej dobudowując halę dworcową. W latach siedemdziesiątych wyburzono halę sportową wchodzącą w skład kompleksu. W roku 2000 hala dworcowa została zmodernizowana.

źródło: http://www.sosnowiec.info.pl/

według mojej wiedzy lokomotywownie były dwie, oba budynki stoją, jeden nieznacznie, drugi prawie cały przebudowany. (info: Andrzej Lis, 2005-10-16)

Z powodu nadchodzącego remontu siedziby PLK w Katowicach, nieużywane pomieszczenia w budynku dworca Sosnowiec Gł. oraz pobliskie są remontowane i adaptowane do potrzeb przeniesienia siedziby PLK z Katowic do Sosnowca. (info: Piotr Szot, 08-10-2009)
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: EPA:5100116
HAFAS:5100133
IBNR:191
informacja pasażerska: Dynamiczna: wyświetlacze, megafony i zegary;
Statyczna: gabloty, peronowe tablice małe i duże.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  309,544 Warszawa Centralna – Katowice (1)  
  84,054 Tunel – Sosnowiec Główny (62)  
  Będzin – Katowice (659)  
  Kolej Ruchu Regionalnego  
  Sosnowiec Główny R104 – Mieszko (659)  
  1,140 Sosnowiec Główny [R3] – Sosnowiec Pogoń (185)  
  1,117 Sosnowiec Południowy [R 7] – Sosnowiec Główny [R 52] (660)  
  Sosnowiec – bocznice i łącznice normalnotorowe  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Sosnowiec Główny R104
Sosnowiec Główny R3
Sosnowiec Główny R40
Sosnowiec Główny R52
Sosnowiec Główny R7
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Wilk i Zając (2023-07-12 19:00:10)
    W zimowym rozkładzie jazdy pociągów 1913/1914 na stacji Sosnowiec (Warszawsko-Wiedeński) figurują pociągi: przybywające z Katowic o godz. 8:43 i 13:39 oraz odchodzące do Katowic o godz. 9:16 i 14:02, oznaczone jako "elektryczne". Co to za tabor mógł być? Raczej nie taki z pantografem na dachu. Jakaś pionierska lokomotywa spalinowo-elektryczna?
  • #2 (odp. na #1) Stanisław Stanisław (2023-07-12 20:05:13)
    Zapewne chodzi o akumulatorowe zespoły trakcyjne typu Wittfeld, jakby nie patrzył była to trakcja elektryczna :)
  • #3 (odp. na #1) Xiążę Piast II Chrobry (2023-07-12 20:21:59)
    Elektryczne, bo oswietlenie było elektryczne.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Sosnowiec Główny

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...