OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Katowice

Ostatnia zmiana: 2025-07-03

Opis ogólny
Opisując stację Katowice należałoby równolegle poprowadzić dwie opowieści.
Pierwszą o pierwotnym dworcu wybudowanym w 1846 roku w środku pola, kiedy Górnośląska Kolej Żelazna dotarła z Wrocławia do stosunkowo niewielkiej wsi Kattowitz, której najlepsze lata miały dopiero nadejść.
Drugą o dworcu wybudowanym kilkaset metrów na zachód w 1972 roku, który przejął funkcję starego dworca jako większy, bardziej funkcjonalny, przestronny i w ogóle na miarę możliwości wielkiego miasta socjalistycznego. A i opowieść o tym dworcu należy podzielić na dwa etapy. Do 2012 i po 2012.

2025-07-02 Otwarto po remoncie peron 1 (tam gdzie mają być tory linii kolejowej nr 659 i 713), jednocześnie zawarto peron 2.
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: Stacja posiada żeberka; między peronem 1 a halą dworca, przy nastawni KO dla EZT oraz przy starym dworcu. Za peronem 4 znajduje terminal przeładunkowy Poczty Polskiej, aktualnie nie jest on już używany. Bocznica poczty jest nadal używana głównie dla lokomotyw spalinowych oczekujących na zatrudnienie przy ściąganiu składów wagonowych do wagonowni. (info: Kamil, 30-11-2009)
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
1972 r - otwarcie nowego Dworca, zaprojektowanego przez architektów: Wacława Kłyszewskiego, Jerzego Mokrzyńskiego i Eugeniusza Wierzbickiego (info: waniak, 2005-06-25)
Budynek starego dworca został wyremontowany i odrestaurowany. Obecnie znajdują się w nim biura, lokale usługowe i restauracje (info K. Łukasik 03-07-2025).
budynki obsługi taboru: Lokomotywownia (dwie hale wachlarzowe) - nieczynne, do 2011 użytkowana przez PKP Intercity
Elektrowozownia (hala prostokątna) - czynna, użytkowana przez Koleje Śląskie
Wagonownia - czynna, użytkowana przez PKP Intercity
zadaszenie peronów: hala dworcowa
W marcu 2012 rozpoczęto montaż zadaszenia nad peronem 2 (info: rustsaltz, 18-04-2012)
Część wiat ze starego dworca została przewieziona do Zawiercia i umieszczona na peronie 2
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Schody ruchome: czynne;
Windy: czynne;
Przejście podziemne: czynne;
Przejście nadziemne: rozebrane.
kasa/biletomat: Kasa: czynna;
Biletomat: czynny.
nastawnie, strażnice, posterunki: "KO" - czynna;
"KO1" - czynna;
"PP-1" - czynny;
"PP-2" - czynny;
"KO2" - nie istnieje
wieża wodna: wieża wodna przy peronach zmienione przeznaczenie
wieża wodna przy lokomotywowni nieużywana zdewastowana
wieża wodna w okolicach starego dworca była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Stacja Katowice posiada 5 peronów w tym jeden ze starego dworca
Cztery perony są bezpośrednio przy budynku nowego, odnowionego dworca.
Piąty peron, jest zlokalizowany przy starym dworcu. Jest to peron bagażowy, dwukrawędziowy; jedna krawędź dostępna tylko dla manewrów. Kiedyś w okresach większego ruchu, zdarzało się, że z powodu braku wolnych krawędzi ogólnodostępnych, pojedyncze pociągi kolonijne były odprawiane z peronu bagażowego. 14 lutego 2011 roku z wyremontowanego peronu 5 o godzinie 6:52 odjechał pierwszy planowy pociąg. Na peronie zamontowano nagłośnienie i nowe, elektroniczne wyświetlacze.
Krawędzie peronowe: 10
kody: EPA:5100042
HAFAS:5100020
IBNR:71
informacja pasażerska: Osobowa: informatorzy mobilni;
Dynamiczna: infokioski, wyświetlacze, megafony, zegary.
Statyczna: gabloty, tablice informacyjne z alfabetem Braille'a, peronowe tablice małe i duże. Podświetlane tablice i litery przestrzenne z nazwą stacji.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  0,400 Katowice – Katowice Dąbrówka Mała (1f, dawna 199)  
  318,378 Warszawa Centralna – Katowice (1)  
  0,700 Katowice – Legnica (137)  
  32,970 Oświęcim – Katowice (138)  
  0,379 Katowice – Zwardoń (139)  
  0,381 Katowice – Brynów (656)  
  Będzin – Katowice (659)  
  0,000 Katowice – Chorzów Batory (713)  
  Kolej Ruchu Regionalnego  
  Katowice – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Katowice R36
Początek LK137
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #16 X. Piast II Chrobry (2024-06-04 16:24:55)
    "Latem zmiany kursowania pociągów i nowe oferty Kolei Śląskich.
    4.06.2024, Katowice (PAP) - Czerwcowa tzw. korekta kolejowego rozkładu jazdy będzie dla Kolei Śląskich m.in. okazją do uruchomienia połączenia Gliwice - Rybnik.
    Okresowo przywrócony zostanie przystanek Dąbrowa Górnicza Pogoria. Wprowadzone zostanie limitowanie przewozów rowerów w pociągach.
    Chodzi o wprowadzaną od niedzieli 9 czerwca tzw. korektę rozkładu jazdy związaną przede wszystkim z postępami prac na torach, które koordynuje zarządca kolejowej infrastruktury - spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. O wiążących się z nimi zmianach poinformował we wtorek rzecznik samorządowego przewoźnika Koleje Śląskie Bartłomiej Wnuk.
    Jak przypomniał, dotąd połączeniem kolejowym Gliwic przez Knurów do Rybnika kursowały jedynie weekendowe kursy KŚ do Wisły. Od niedzieli przewoźnik, oprócz pociągów weekendowych, uruchomi osiem pociągów na dobę (cztery pary) w dni robocze. Od września liczba kursów na tej linii ma się zwiększyć do 18 pociągów dziennie (dziewięć par).
    Dodał, że oprócz Rybnika i Gliwic, pociągi na tej linii obsłużą stacje i przystanki pośrednie: Rybnik Paruszowiec, Leszczyny, Knurów oraz Przyszowice.

    W sezonie letnim pociąg Sprinter Ornak (linia S51 do Zakopanego) będzie kursował w każdy wakacyjny weekend od 22 czerwca do 1 września. Pociąg będzie rozpoczynał trasę nie w Katowicach, jak dotychczas, a w Częstochowie.
    Koleje Śląskie uruchomią też dodatkowe połączenia do beskidzkich kurortów turystycznych: pociągi Sprinter Równica (Katowice - Wisła Głębce) oraz Sprinter Stożek (Wisła Głębce - Rybnik) będą kursowały w dni wolne oraz 16 sierpnia.

    Jak co roku, w sezonie letnim wybrane pociągi na linii S1 (Gliwice - Częstochowa) będą zatrzymywały się na przystanku Dąbrowa Górnicza Pogoria, mieszczącym się w przy kompleksie rekreacyjnym pod tą nazwą.

    Velo Cug, czyli pociąg Kolei Śląskich ze specjalną strefą rowerową mieszczącą 36 jednośladów, który po raz pierwszy wyjechał na tory 27 kwietnia br. zapewniając weekendową obsługę połączeń Katowice - Wisła Głębce, od 9 czerwca będzie kursował także w dni robocze.

    Wskutek trwających prac modernizacyjnych na sieci KŚ nadal niedostępne będzie połączenie Katowice - Bytom - Tarnowskie Góry.

    Rzecznik Kolei Śląskich poinformował też o wdrożeniu od 22 czerwca zapowiadanego już wcześniej systemu limitowania miejsc na przewóz rowerów w pociągach przewoźnika.
    Bilety na podróż z rowerem wybranym pociągiem będzie można kupić 14 dni wcześniej: w sprzedaży pojawi się tylko tyle biletów, ile jest miejsc do przewozu rowerów w konkretnym pociągu."
    https://stooq.pl/n/?…
  • #17 (odp. na #14) X. Piast II Chrobry (2024-09-22 15:12:13)
    "Rusza wielka przebudowa kolejowa w Katowicach.
    Od września rozpocznie się przebudowa torów, rozjazdów i czterech wiaduktów w Katowicach.
    Inwestycja na linii Będzin – Katowice Piotrowice jest dofinansowana z UE w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
    Modernizacja linii kolejowej E 65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice potrwa cztery lata.
    Ma wartość ok. 7 mld zł i jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
    Więcej szczegółów: https://slaskienator…
  • #18 (odp. na #14) X. Piast II Chrobry (2024-09-23 16:41:36)
    "Koleje Śląskie od 1 października br. wprowadzą nową taryfę, mającą ujednolicić stawki z innymi przewoźnikami. Bilety jednorazowe i okresowe podrożeją średnio o kilkanaście procent. Wyjątkiem będą oferty specjalne, gdzie ceny nie wzrosną oraz dystans 11-15 km, gdzie spadną."
    Więcej: https://stooq.pl/n/?…
  • #19 X. Piast II Chrobry (2024-10-03 14:56:14)
    Na stacji kolejowej Katowice rozpoczyna się przebudowa peronu 1 - wynika z informacji inwestora, spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
    "Docelowo tunel dla pieszych pod peronem 4 zostanie wydłużony i połączony bezpośrednio z ul. św. Jana, a pozostałe przejścia pod torami pozostaną bez zmian.
    Wiata nad czterema peronami nie będzie przebudowywana. Nowe zadaszenie zyska peron 5, który zostanie odbudowany i wyposażony w pochylnię i windę."
    https://stooq.pl/n/?…
  • #20 Kapitan Jawor (2024-10-12 20:16:27)
    Katowicki "radny" twierdzi, że przebudowa węzła E65, powninna zakończyć się w ciągu roku, a nie czterech lat:
    https://katowice24.i…
  • #21 Opolanin (2024-12-19 15:01:00)
    Albo to jest jakieś niedopowiedzenie, albo KŚ w swej chciwości wprowadziło kolejną propasażerską zmianę, oczywiście po cichu... i nie będą honorować biletów PR poza wyszczególnionymi odcinkami [czyli tylko na tych, gdzie jeździ też PR] ...https://www.kolejesl…
  • #22 R. Kotowski (2025-07-26 17:35:32)
    Około 50 strażaków walczy z pożarem starej lokomotywowni w Katowicach. Ogniem zajęły się podkłady kolejowe. Nad miastem szybko pojawiła się chmura czarnego dymu. Strażacy uspokajają, że sytuacja jest pod kontrolą, a pożar nie rozprzestrzenia się. Nie ma osób poszkodowanych. https://wydarzenia.i…
  • #23 R. Kotowski (2025-07-27 12:41:32)
    Marszałek Województwa jak i Prezydent Katowic mają to gdzieś - pisałem do nich kilka lat temu. Do obecnego Marszałka również, ale zero odpowiedzi. https://www.slazag.p… Kongres Ochrony Zabytków raczej nic nie zrobi, brak sił i środków, a poza tym głównie chęć zaistnienia i zabłyśnięcia w mediach. Ich współpraca z katowickim Stowarzyszeniem Bona Fides się zakończyła dość niefajnie (info od szefa Bona Fides).
  • #24 R. Kotowski (2025-08-11 17:45:05)
    Katowice. Na dworcu PKP zapaliła się część lokomotywy pociągu PKP Intercity. Ewakuowano 550 osób. Do potencjalnie groźnej sytuacji - samozapłonu szafy transformatorowej w lokomotywie pociągu pasażerskiego - doszło w niedzielę 10 sierpnia 2025 r. na dworcu PKP w Katowicach. Link: https://www.24kato.p…
  • #25 Tommt (2025-08-11 19:33:26)
    (odp. na #24) Ach ci dziennikarze. Nie na dworcu, tylko na stacji.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Katowice

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...