Lubawka
Ostatnia zmiana: 2024-01-07
Opis ogólny |
---|
W lecie 2004 roku stały jeszcze słupy trakcji elektrycznej pamiętające czasy międzywojnia. Niestety poszły pod palnik. Na stacji znajduje się jeszcze magazyn, dwie nastawnie oraz bardzo ciekawej konstrukcji żuraw. (info: rysio, 2005-02-24) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | dolnośląskie | |
dodatkowe tory: | 2013-11-09: Tory boczne odcięte, czynny tylko tor główny. (info: Krzysztof Dąbrowski). | |
budynki dworcowe: |
2019: zdewastowany 2013-11: W budynku prowadzony jest remont, w przeciągu dwóch lat ma w nim powstać hotel. (info: Krzysztof Dąbrowski). 2005: Potężny budynek spłonął kilka lat temu. |
|
budynki obsługi taboru: | 2005-02-04: Stoi jeszcze parowozownia wachlarzowa, w której dach, niestety, przestał pełnić swoje funkcje - jest częściowo naderwany. (info: rysio). | |
zadaszenie peronów: |
2020: mała wiata przystankowa dawniej wiata nad peronem |
|
semafory: | kształtowe zlikwidowane | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nieczynne zdewastowane Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | Wieża znajdowała się ok. 300m na południe od budynku dworca przy przejeździe kolejowym; (info Przemysław Warczyński, 2022-01-08) | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 3 |
|
kody: | IBNR:6241 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
10,148 | Kamienna Góra – Lubawka (– Královec) (299/483) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Łukasz Kiąca
(2019-08-01 11:24:55)
Galeria pokazująca stan infrastruktury na stacji w latach 90-tych i początku 2000-nych: http://www.kolkry.eu…
Zdjęcia stacji Lubawka i odcinka Kralovec - Sędzisław z World Rail Photo: https://wrphoto.eu/s…
Zdjęcia z portalu polska-org.pl: https://polska-org.p… -
#2
Ernest Fichtner
(2020-05-20 13:38:40)
Stan na 20.05.2020 budynek w stanie rozpadu, ogrodzenie zniszczone, mozna wejść na teren dworca, budynek jeszcze jako tako zabezpieczony przed wandalizmem. Ok 30-40% powierzchni budynku brakuje dachu.
-
#3
(odp. na #2)
Dawid Jastrzębski
(2020-05-20 13:55:26)
To akurat wiadomo od prawie roku jak nie dłużej. 19.09.2019 wchodziłem do środka przy stanie o jakim wspomniałeś, ale to rzeczywiście ruina i nic ciekawego w środku nie było, ceglany labirynt...
-
#4
Tommt
(2024-10-21 17:48:51)
Prośba o dodanie bocznicy do dawnej Lubawskiej Fabryki Mebli https://www.google.p… https://polska-org.p…
-
#5
(odp. na #4)
Paweł Skup
(2024-10-22 09:54:41)
Skoro o Lubawskiej Fabryce Mebli, to na jej terenie był tor wąski :)
-
#6
R. Kotowski
(2025-07-28 19:30:36)
Lubawski dworzec kolejowy idzie pod młotek. Jak czytamy w publikacji przedstawionej przez Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków
"Postanowieniem z dnia 9 kwietnia 2025 r. Sąd Rejonowy w Jeleniej Górze V wydział gospodarczy, zabezpieczył majątek spółki GR Hotel sp. z o. o., która to spółka jest właścicielem zabytku, jakim jest dawny dworzec kolejowy w Lubawce wpisany do rejestru zabytków. Postanowienie zostało wydane w toku postępowania o ogłoszenie upadłości z wniosku wierzyciela jakim jest Skarb Państwa reprezentowany przez Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Jest to kolejne postępowanie, w ramach którego DWKZ egzekwując należności na rzecz Skarbu Państwa tj. zaległe grzywny w celu przymuszenia nałożone w toku egzekucji nakazu konserwatorskiego, prowadzone są czynności związane z ogłoszeniem upadłości podmiotu gospodarczego. Postępowanie to jest postępowaniem sprawdzonym, w ten sposób udało się zmienić właścicieli takich obiektów jak zamek w Ratnie Dolnym czy pałac w Bełczu Wielkim. Oba te obiekty są obecnie w trakcie rewitalizacji, którą prowadzą nowi właściciele, co skutkuje szansą dla ich odratowania przed całkowitą degradacją.
W przedmiotowej sprawie wyznaczony przez Sąd Tymczasowy Nadzorca Sądowy, po zapoznaniu się ze stanem spółki zaprasza do składania ofert na nabycie prawa użytkowania wieczystego zabytkowej nieruchomości tj. dawnego dworca kolejowego w Lubawce.
Budynek zbudowano w 1869 w ramach realizacji Śląskiej Kolei Górskiej. Potężna skala budynku dworcowego wynikała z funkcji stacji granicznej, służącej obu państwom: Austrii i Prusom. W budynku stacyjnym mieściły się dwa urzędy celne, na stacji znajdowały się odrębne sekcje torów, magazyny towarowe, lokomotywownie. Poza tym budowla pełniła funkcje mieszkalne, znajdowały się tu również pomieszczenia dla obsługi stacji i utrzymania ruchu oraz biura odprawy celnej dla strony pruskiej i austriackiej. Budynek o cechach klasycyzujących, z użyciem okładziny z płyt kamiennych do licowania elewacji, odcinkowe zamknięcia otworów, stosowanie zdwojonego rytmu otworów w górnej kondygnacji.
Obiekt ma duży potencjał turystyczny. Ze względu na:
- usytuowanie w przygranicznej Lubawce, przy której przebiega droga ekspresowa S3, która łączyć się będzie z będącą w realizacji czeską autostradą D11, przy głównym ciągu komunikacyjnym Lubawki, poprzedzony dużym dziedzińcem,
- układ funkcjonalny oparty na 3- i 4- traktowych układach korytarzowych,
- dużą kubaturę (61745 m3) i powierzchnię użytkową (12366 m2),
może pełnić funkcję hotelową, usługową, handlową, wystawienniczą, etc.
Brakujący odcinek czeskiej autostrady D11 od granicy państwa w Lubawce do Trutnova obecnie jest w realizacji i zostanie ukończony, zgodnie z deklaracjami czeskiego Ministerstwa Infrastruktury, do końca 2027 r. Po jego dokończeniu spodziewany jest masowy ruch turystyczny z Czech, zgodnie z trwającą od kilku lat wzrostową tendencją w tym zakresie, co w pełni uzasadnia wprowadzenie bazy hotelowej czy usługowej, której brakuje w Lubawce (w Lubawce znajduje się jeden hotel dysponujący 49 miejscami hotelowymi).
kubatura 61745 m3
powierzchnia użytkowa 12366 m2
Ważne! Wszelkie pytania dotyczące procedury składania ofert oraz o warunki formalne proszę kierować bezpośrednio do Tymczasowego Nadzorcy Sądowego."
Źródło: Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków. https://wroclaw.eska… -
#7
Błażej Kopka
(2025-07-28 21:04:19)
@R.Kotowski - nagle u progu sierpnia, odkryłeś, że budynek od kwietnia jest na sprzedaż? Dzisiaj to już by wypadało pisać, czy jest jakiekolwiek zainteresowanie taką ofertą, bo poprzedni inwestor nie podźwignął sprawy.
-
#8
R. Kotowski
(2025-07-28 21:26:46)
Nie było tu takiej informacji, więc wkleiłem.
-
#9
Błażej Kopka
(2025-07-29 10:12:22)
Nie było "tu", to znaczy gdzie? Bo na OBK taka informacja pojawiła się w rzeczonym kwietniu - wystarczyło śledzić komentarze na bieżąco.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Lubawka