Warszawa Ursus
Ostatnia zmiana: 2025-04-10
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Niegdyś jeździły tu jednostki wysokoperonowe EW51, EW52, EW53, EW54, EW55, obecnie w przeważającej liczbie są to EN57, oraz sporadycznie jedyny skład EW60. Niegdyś podobnie jak na SKM Trójmiasto na wyspowym peronie znajdowały się instalacje odliczające strzałkami czas do przyjazdu pociągu. W czasach PRL kursowanie jednostek najczęściej potrójnych co około 5-10 minut. Na początku XXI wieku nikłe zainteresowanie pasażerów, kursowanie poza godzinami szczytu co pół godziny, a w niedzielę co godzinę. Ostatni rozkład MZPR przewidywał wszystkie pociągi po godz 18 w kierunku warszawy w "G" czyli do odwołania!!! Po wejściu kolei Mazowieckich, wyeliminowaniu pustych przebiegów poza godzinami szczytu, uruchomieniu pociagów SKM na trasie Pruszków-Sulejówek, wprowadzeniu wspólnego biletu ZTM-SKM-KM, przystanek w Ursusie przeżywa renesans zainteresowania pasażerów, a perony znów przyjemnie się zapełniają. W czasach sprzed elektryfikacji linii pociągi obsługiwane trakcją parową. Otwarcie przystanku w grudniu 1926 nie obyło się bez incydentów. Przez szereg lat tutejsze wsie (Czechowice, Skorosze, Gołąbki, Szamoty) były zbyt małe i nie wybudowano dla nich przystanku pasażerskiego. Myśleć o tym zaczęto dopiero w latach 20-stych XX wieku, co wiązało się ze zrwywaniem hamulców przez robotników dojeżdżających do pracy w nowopowstałych zakładach Ursus. Z tego powodu dochodziło do różnych incydentów- jak podaje źródło: J. Domżalski "wiek XX w Ursusie" nieraz wzywano do nich policję konną z Warszawy. W końcu dyrekcja zakładów Ursus zdecydowała się na budowę przystanku na własny koszt, stąd też mimo że położony we wsi Czechowice gmina Skorosze, przystanek od początku nosił nazwę URSUS. Mimo ukończenia budowy przystanku, jego otwarcie przeciągało się. W połowie grudnia 1926 roku zniecierpliwieni robotnicy rozpalili ognisko na torach zatrzymując pociągi. Do jednego z nich doczepiona była salonka prezydenta Mościckiego. Prezydent zaprosił do swej salonki robotników którym było po drodze do domu. Dzięki interwencji prezydenta od końca grudnia 1926 na przystanku w Ursusie zaczęły się zatrzymywać wszystkie pociągi podmiejskie. Polecam publikację Jerzego Domżalskiego "Wiek XX w Ursusie": sporo danych oraz kilka kolejowych fotografii zarówno sprzed elektryfikacji linii jak i z czasów PRL (także zdjęcie ze strajku z 1976 roku z lokomotywą EU05?) (info: SP45-166 (K. Korycki), 05-11-2009) Aktualnie przez przystanek przejeżdżają pociągi Kolei Mazowieckich na linii KM1 do Skierniewic i Szybkiej Kolei Miejskiej linii S1 z Pruszkowa do Otwocka. (info: kolejarzwarszawski, 05-10-2012) Od października 2013 r. kasa jest nieczynna. (info: kolejarzwarszawski, 05-10-2013) Opis infrastruktury: Obecny zespół przystanku osobowego Ursus składa się z dwóch peronów. Peron wyspowy posiada dwie krawędzie, pochodzi jeszcze sprzed wojny (połowa lat 30-stych z okresu elektryfikacji linii [1936]), znajduje się zresztą na nim poczekalnia razem z wiatą peronową w stylu modernistycznym. Niegdyś obecny tor w kierunku Grodziska był torem w kierunku Warszawy, natomiast w miejscu w którym dziś leżą tory układu dalekobieżnego znajdował się drugi bliźniaczo podobny peron. Podobny układ do dziś możemy obserwować w Piastowie. Drugi przedwojenny peron został on wyburzony około 1958 roku, podczas budowy torów układu dalekobieżnego. Wtedy też wykonano tunel w ulicy Cierlickiej (wtedy jeszcze Żwirki i Wigury). Współczesny nam peron drugi od strony starego Ursusa pochodzi z lat 70. Był on odpowiedzią na duże zapotrzebowanie i częste wypadki (w godzinach szczytu w ciągu kilkudziesięciu minut w godzinach zmian w pobliskich zakładach Ursus przez perony przystanku przewijało się nawet 10 000 osób! Tor w kierunku Warszawy posiada więc dwie krawędzie peronowe co umożliwiało wysiadanie i wsiadanie z obu stron składu. Oba perony to perony tzw "wysokie" umożliwiające obsługę jednostek serii EW, a długość peronów umożliwia obsługę składów złożonych z trzech EZT. W czasach zamierzchłych sprzed elektryfikacji Ursus posiadał niskie perony ziemne, parterowy budynek dworca. Wzdłuż linii ciągnęły się drewniane słupy teletechniczne, z pewnością sielski widok :) Przed ułożeniem drugiej pary torów dalekobieżnych na wysokości przystanku istniała bocznica szlakowa do zakładów Ursus przecinająca ulicę Traktorzystów (ostatnie kawałki szyn wciąż znajdują się tuż za ulicą traktorzystów od strony zakładów Ursus), oraz bocznicę do składu opału i materiałów budowlanych który znajdował się niegdyś tuż za tunelem po stronie os Niedźwiadek tam gdzie dziś jest mały zieleniec. Obie bocznice: do zakładów Ursus i do składu opału zlikwidowano w 1959 po ukończeniu drugiej pary torów dla pociągów dalekobieżnych. Linię osłaniają semafory blokady liniowej (SBL dwukierunkowa dla każdego toru). Na wysokości przystanku Warszawa Ursus prędkości szlakowe: -układ podmiejski 100 km/h na podkładach drewnianych linia bezstykowa! -układ dalekobieżny 120 km/h na podkładach strunobetonowych linia bezstykowa, ostatnia modernizacja 1993/94 (po modernizacji Warszawa Łódź ma być 160 km/h) (info: SP45-166 (K. Korycki), 05-11-2009) Opis budynków: Budynek dworcowy to okazały, przeszklony pawilon z masywnym dachem. Stary budynek dworcowy nadal stoi na peronie wyspowym wkomponowany w podłużne zadaszenie. (info: Przemysław Więcek, 07-08-2009) Współczesny budynek dworca pochodzi z Gierkowskiej dekady rozwoju, i miał być odpowiedzią na duże potoki pasażerskie. Budowany z rozmachem, dużą ogrzewaną jak na taki przystanek halą, i czterema okienkami kasowymi (obecnie znajduje się tam sklep z pieczywem). Był budowany w typowym dla tamtych czasów stylu, z używanych wtedy materiałów (blacha trapezowa, płyty marmuropodobne, żelbeton, stal, aluminium, przeszklone ściany boczne) i założeniami nieco przypomina Warszawski dw. Wschodni w miniaturce. (info: SP45-166 (K. Korycki), 05-11-2009) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | mazowieckie | |
dodatkowe tory: | nie ma i nie było | |
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 3 |
|
kody: |
HAFAS:5103940 IBNR:1504 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
9,217 | Warszawa Śródmieście – Grodzisk Mazowiecki (447/448) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-03-20 00:58:33)
Katastrofa kolejowa w Ursusie:
https://pl.wikipedia… -
#2
Błażej Kopka
(2024-10-23 10:23:24)
Ludziom w Warszawce naprawdę odbija. Ja rozumiem służbowe auto pod dom, ale to już lekka przesada: https://www.google.p…
-
#3
(odp. na #2)
Kuracyja
(2024-11-14 21:57:33)
ZZM się bardzo ucieszy na pierwsze zdanie.
-
#4
Błażej Kopka
(2024-11-15 22:58:33)
Ojej - co teraz? Nie będą już kryć kolegów w sprawach naprawdę oczywistych, choćby z ostatnich dni, o których @Kuracyja na pewno wie? :)
-
#5
(odp. na #4)
Kuracyja
(2024-11-17 01:22:30)
Błażeju, nie wiem, czy wczytywałeś się w szczegóły (zgaduję, że nie), ale oświecę ciebie:
1) Zdarzenie w Psarach miało miejsce w kwietniu, a nie w ostatnich dniach. O sprawie informowałem jako pierwszy na Twitterze (albo X, wybierz sobie nazwę). Byli tacy, co mi nie wierzyli i oznaczali posłankę Matysiak, prosząc o interpelację w tej sprawie (!). Jakoś prawie wszystkim nad głową przeleciała publikacja Kolejowego Portalu w czerwcu (tak, też o tym pisałem na tt/X) i już tam pojawiła się informacja że maszynista trafił do PLK. Dopiero jak Polityka o tym napisała po pół roku (nie wspominając o przejściu mecha do PLK), a radny Hirny-Budka wrzucił zdjęcie tego fragmentu, zrobiła się afera - a ja otrzymałem dwa pytania o to, czy o sprawie w ogóle wiem.
2) O tym, że maszynista Sobieskiego ma plecy, wiemy z jednego komentarza. W innym (znajdującym się pod postem Bartosza Jakubowskiego wyjaśniającego błędy w tekście) pojawia się zaś info, żeby szczegóły pochodzące od prezydenta Miętka "dzielić na dwa" jeżeli chodzi o ecodriving, ale przyznaje mu rację, że ta aplikacja dołożyła kolejnego obowiązku do sterty innych. Jeżeli podejrzewasz że ZZM go krył, to proszę bardzo skontaktować się z ZZM lub samym prezydentem Miętkiem.
3) Jeżeli sugerujesz mi, że wiedziałem przed innymi, co się działo z maszynistą Sobieskiego w kontekście w/w krycia, to zaczynasz ostro przesadzać (mówiąc łagodnie), ostatni raz z kimkolwiek z ZZM, albo jakimikolwiek związkowcami miałem kontakt w dniu odsłonięcia kamienia upamiętniającego katastrofę w Ursusie i kontaktowałem się z nimi jedynie w tej konkretnej sprawie.
4) Kabina EU07-483 (ex EP07-1503) stoi tam od max 2 lat, w środku jest symulator, jak są jakieś wydarzenia we współpracy z "lokalsami", to można wejść do środka (ostatnio pamiętam w 2023 pod koniec lipca, jak był spacer, to byłem). W 2019 na posesji pojawiła się SM03, ale widać że nie budzi takiego podniecenia, jak siódemka. A tym bardziej nie wzbudza niczyjej ciekawości lokalizacja siedziby na wysokości lokalizacji semafora 94 (wg ZZM jest to przypadek, a siedzą od ok. 2010), ale kogo obchodzi jakaś najtragiczniejsza katastrofa kolejowa po 1989 roku.
Także tego. Oszczędź sobie niektórych komentarzy, bardzo ciebie proszę.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Warszawa Ursus